Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

Notícia

Gestió econòmica i comercialització, reptes formatius de l'Enoturisme

20 de maig de 2021

Dimarts es van presentar a l’Enològica de Vilafranca les conclusions de l'Estudi de la detecció de les necessitats formatives de l'Enoturisme a Catalunya, en què han participat l'Escola d'Enoturisme de Catalunya amb seu a Vilafranca, les 9 rutes d’enoturisme de Catalunya i les entitats del vi. L'acte de presentació va comptar amb la participació de la regidora d’Educació, Xell Montserrat, del regidor de Promoció Econòmica i Comerç, Joan Manel Montfort, d'Ester Garcia, directora de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya; Laia Pellejà, membre d'Actíva Prospect, empresa que ha desenvolupat l'estudi, i Eva Méndez, responsable de la Ruta del Vi de la DO Pla de Bages i integrant del Grup Motor que ha acompanyat el procés de realització de l'estudi com a representant del sector.

En la presentació de l’acte la regidora d’Educació, Xell Montserrat, insistia que l’estudi és una acció sorgida a la Taula de Formació Professionalitzadora de “respondre a les necessitats detectades per les empreses, oferint un ventall de formacions que siguin útils i adaptades a les seves necessitats reals. A través del coneixement, oferim suport a les empreses, millorem l'oferta per als usuaris i mantenim el patrimoni i vetllar per la sostenibilitat”.

Per la seva banda el regidor de Promoció Econòmica i Ocupació, Joan Manel Montfort, va fer èmfasi en la bona col·laboració i el suport del SOC tots aquests anys per desenvolupar el projecte de l’Escola d Enoturisme de Catalunya. El regidor remarcava l’interès que hi ha actualment per l’enoturisme. “Des de l’Ajuntament de Vilafranca estem molt contents que sigui així i de poder trobar aliances amb el sector. L’escola és una realitat  perquè des de l’Ajuntament hi vam creure i apostar decididament per donar suport al sector. L’activitat enoturística està en un moment  d’expansió i tots els territoris volen incorporar aquesta modalitat turística, però necessitem professionals formats”, ha afirmat.

L'estudi de la detecció de les necessitats formatives de l'enoturisme neix amb l'objectiu d'actualitzar i aprofundir en el coneixement que es té de la realitat del sector enoturístic a Catalunya, i sobretot dels reptes de present i futur que es plantegen, de les implicacions que tenen en l'àmbit de competències professionals i qualificació de professionals del sector. D'entre les necessitats més destacades, es detallen:

La millora del coneixement i l'establiment de vincles entre els diferents actors de l'enoturisme als territoris i també entre territoris.

• La millora del coneixement del concepte de destinació turística del territori i la presa de consciència de cada operador.

• La gestió de la innovació i incorporació de paràmetres de gestió turística al negoci.

• La millora en comunicació, màrqueting, comercialització (+tecnologia).


El desenvolupament de l'estudi per fases també ha permès identificar les necessitats de formació que se'n deriven, atenint-se a la diversitat territorial de l'àmbit d'influència de les DO catalanes amb les rutes d'enoturisme. Entre aquestes necessitats, destaquen:

-L'atenció al públic i a les persones visitants.

-La gestió i planificació de l'enoturisme (línia de negoci) de l'establiment.

- La incorporació de l'enoturisme en les activitats agrícoles i vitivinícoles.


Un cop presentat l'estudi, desplegant els seus objectius i necessitats, es van proposar un seguit de reptes comuns dels territoris i la formació prioritzada de les empreses, posant l'atenció en els àmbits següents:

• Màrqueting i comercialització.

• Comunicació.

• Disseny, conceptualització i gestió econòmica de l'enoturisme.

• Coneixement i conceptualització de l'enoturisme, millorant el coneixement directe dels cellers i les cooperatives allotjaments i restaurants i botigues de vins.

• Wine tasting.


• Gestió econòmica de l'enoturisme.

Les propostes de formació s'han realitzat a partir de la interlocució amb les diferents rutes i agents del sector, però el 2020 es va fer una aposta per concretar i identificar per cada territori, amb les empreses i amb experts del sector quina era la situació d'aquest, els canvis que la COVID-19 havia provocat i quines eren les necessitats que s'identificaven a curt i mitjà termini per a proposar les accions de formació més adients per acompanyar al sector a la professionalització i al creixement.

Aquesta anàlisi, que forma part del projecte Penedès en Acció, està impulsat per l'Escola d'Enoturisme de Catalunya, a través de l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès, i està subvencionat pel Servei d'Ocupació de Catalunya i el Fons Social Europeu en el marc de la convocatòria de Programes de Suport al Desenvolupament Local.