Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

Notícia

L’Ajuntament impulsa un programa de suport emocional per a joves escolaritzats als Programes de Formació i Inserció (PFI) de Vilafranca

25 de gener de 2023

L’Ajuntament de Vilafranca posa en marxa un projecte de suport i acompanyament emocional adreçat als 75 joves que actualment estan matriculats en els cinc Programes de Formació i Inserció (PFI) que es duen a terme a Vilafranca. D’aquests, dos són de titularitat municipal, un altre s’ofereix en la modalitat de PTT amb una gestió compartida entre l’Ajuntament i la Generalitat i dos més són de titularitat del Departament d’Educació de la Generalitat.

La iniciativa ha estat presentada aquest matí per la regidora d’Educació, Xell Montserrat, que estava acompanyada per la tutora d’un dels PFI, Núria Miquel, i de la psicòloga Julieta Tornatti, que s’encarregarà d’implementar-la a tots els PFI.

Xell Montserrat recordava que un dels objectius amb els quals l’Ajuntament de Vilafranca és la “lluita contra l’abandonament escolar prematur, la reducció de les desigualtats socials principalment en l’etapa dels 16 als 24 anys i millorar les oportunitats educatives per a tothom”. La regidora explicava que, per implementar aquesta iniciativa l’Ajuntament compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, que en el seu moment va escollir Vilafranca com un dels 8 municipis pilot on s’implementa el projecte Noves Oportunitats Educatives (NOE 4.10). Es tracta d’un projecte que pretén impulsar el lideratge dels ajuntaments en la prevenció i tractament de l’abandonament escolar prematur, de forma coordinada entre els diferents equipaments i serveis municipals, i de la mà de la resta d’agents del territori.

A Vilafranca, un dels projectes estratègics que s’estan impulsant per revertir l’abandonament escolar prematur són els Programes de Formació i Inserció (PFI). “Aquests programes, s’adrecen al jovent d’entre 16 i 21 anys que no han finalitzat l’Educació Secundària Obligatòria. No volem que ningú es quedi enrere. Per tenir feina i desenvolupar-se personalment i professional, la formació és bàsica i hi hem d’incidir des de l’Ajuntament. Estem donant una oportunitat a tots aquests joves per entrar de nou en itineraris formatius. Tothom té una habilitat i només cal ajudar a descobrir-la. Cada jove que puguem reincorporar a la formació és un èxit”, remarcava.

Núria Miquel explicava que l’alumnat dels PFI aprèn una formació professionalitzadora i es reforcen els continguts transversals (comunicació, matemàtiques i entorn social) amb la finalitat que es qualifiquin en un ofici i puguin reincorporar-se al sistema educatiu, realitzant un Cicle Formatiu de Grau Mitjà o inserint-se al món laboral. Actualment, gràcies a un canvi de la normativa, l’alumnat dels PFI que aprova el curs pot entrar directament a Cicles Formatius de Grau Mitjà. Els 5 PFI que es poden cursar a Vilafranca són d’Auxiliar d’imatge personal, Auxiliar d’hoteleria, Auxiliar de fabricació mecànica, ajust i soldadura, Auxiliar de pintura i Auxiliar d’instal·lacions electrotècniques en edificis. Hi ha 15 places en cadascun d’ells. “El nostre objectiu és despertar-los l’interès per aprendre i descobrir les habilitats i competències de cadascú. En molts casos són joves que han sortit d’un sistema que no els hi ha anat bé, amb baixa autoestima i amb una part emocional afectada, que la pandèmia ha agreujat”, ha dit Miquel.

Efectes de la pandèmia entre els joves vulnerables

La pandèmia de la COVID-19 ha comportat uns canvis en les conductes dels adolescents més vulnerables.  A partir de l’enquesta d’hàbits relacionats amb la salut, realitzada per la Diputació de Barcelona a l’alumnat de 4t d’ESO, es constata un increment molt significatiu del malestar anímic en totes les seves dimensions.

A conseqüència de tota aquesta situació, l’enquesta confirma que bona part de l'alumnat del PFI, que són joves que es troben en situació de vulnerabilitat i amb baixa autoestima, requereixen  d'una atenció i un suport de caràcter psicoemocional. A la vegada, es constata que aquest suport és necessari també per a les mateixes famílies, ja que no saben com gestionar aquest malestar emocional dels seu fills i filles.

La psicòloga Julieta Tornatti explicava que l’objectiu del nou servei és “donar suport i acompanyament emocional a tots aquests joves per afavorir el seu creixement integral. Treballem dinàmiques grupals dins de cada PFI, realitzem tutories individualitzades, assessorem els docents i donem eines i recursos a les famílies perquè puguin acompanyar els seus fills i filles”.

Per cloure, Xell Montserrat ha recordat que aquest nou servei de suport emocional està finançat íntegrament per l’Ajuntament i s’adreça a tots els joves dels PFI, siguin o no gestionats pel mateix Ajuntament, i ha agraït i felicitat la tasca immensa que fan els docents dels PFI i tota la feinada que hi ha al darrera per detectar i fer el seguiment previ de tots aquests joves perquè s’incorporin als PFI. “Quan acaben el curs, és emocionant constatar com els PFI els hi han canviat la vida. Les famílies ho agraeixen molt” ha afirmat.